27.9.2017

Tulossa

Oho. Mistä lähtien syyskuu on ollut näin nopea? Karata nyt loppuunsa miltei huomaamatta. Olen aivan alkutekijöissäni lapasten, pipojen ja sen sellaisten kanssa. Itse asiassa olen ollut niin huono ihminen, että jopa edelleen olemassa ja elossa olevien talvineuleiden etsiminen ja kuntotarkistus on tekemättä. Aijai. Onneksi maailmassa on ystävällisiä sieluja, jotka auttavat hädän hetkellä. Sain arvostelukappaleena kerrassaan mainion neulekirjan, Hilary Grantin "Pohjoiset Neuleet", jossa on useampikin minua poltteleva pikkuneule ohjeineen. Itse asiassa ajattelin aloittaa kirjan pipolla heti, kunhan saan käsissäni olevan testineuleen pois puikoilta. Palaan tarkemmin kirjaan, kunhan pipo on valmis ja minulla on kirjasta jotain muutakin sanottavaa, kuin että sen kuvat ovat todella kauniita.


SukkaFinlandiaan en ole vielä ilmoittautunut (mietintämyssyssä), mutta Stephen Westin syysKALiin hyppään mukaan vaikka Stephenin mysteerit ovatkin olleet välillä minulle turhankin mystisiä. Muistaakseni sekä viime syksyn että kevään mysteerineulonnoissa päätin, että seuraavaan en kiirehdi mukaan, mutta niinpäs vain langat tuli tilattua hyvissä ajoin. Minulla on valmiina huivin kolme pääväriä ja ne ohjeen vaatimat (viisikö?) tehostevärit nappaan jämälankapussistani. Ainakin useampia keltaisia ja pinkkejä löytyy; katsotaan, mihin päädyn. Oikeastaan jo vähän jänskättää. Kuvassa näkyvät lankani on tilattu Lankakauppa Ilosta ja ovat merkiltään Primrose Yarnsia.


Kuka muistaa keskeneräisiä? Köhöm, jostain syystä aloittaminen ja uuden suunnittelu on ollut tänä syksynä enemmän mieleeni, mutta listataanpa silti. Olisihan se hyvä vaikka vähän muistutella, että mitä sitä olikaan jo melkein valmista. Alla näkyvässä kuvassa on mohairpontso, johon sain innoituksen Soilelta. Olen nähnyt Soilen sirkusteltaksi nimeämän Ninilchik Swonchon livenä ja se oli niin mainio, että päätin poltella omat mohairloppuni samanlaiseen. Koska minulla oli mohairia monenpaksuista, päätin jossain vaiheessa neuletta neuloa ohuemmat mohairit kaksinkertaisena. Mohairia siis kului ja kuluu edelleen. Olen poltellut aika hyvin sekä omat jämäni ja itse asiassa jo kohta Soilenkin (kiitos vielä kerran!) Olen ollut lisäksi niin kerettiläinen, että olen vaihtanut ihan pokalla lennosta lankaa toisen väriseksi, jos alkuperäinen laatu ja väri on päässyt loppumaan. Näin vaikka kesken kuvion. Olen tehnyt kuvion kanssa virheitä eikä edes mielenvieressä ole käynyt, että olisin ryhtynyt purkamaan. Kuviotkin ovat siis miten ovat, olen vähän viritellyt niitä. Täällä on siis tulossa varsinainen ylläripylläri Outin omalta askartelupaskartelupajalta.


Kun oikein pinnistelen, muistan hämärästi, että kyllä vain, briossihuivini on edelleen kesken. Siitä on puuttunut varmaankin jo yli vuoden vaatimattomat 20 senttiä. Jestas, että sen kanssa voi olla vaikeaa. Metsä kukkii -KALkin taitaa olla kohta maalissaan ja minulla on kaarroke tekemättä. Missäköhän ne puseron osat ja langat oikein ovat? Mietin vakavissani myös kesällä valmistuneen Knit`n Slide -huivin reunan uudelleen neulomista. Tekee ihan valtavasti mieli ottaa se musta mohair huivin reunasta ja korvata se ihan vaan merinolla. Se pörrö ei vaan minusta toimi. Harmi, jos sen takia jää muuten säpäkkä huivi pitämättä. Sitten on vielä yksi sukka kesken, mutta se on ollut jo kaksi vuotta. Siinä voisi olla minulle ihan tarpeeksi SukkaFinlandiaa, jos tekisin sen parin loppuun.

Mutta hei - eikö niitä ollutkaan tämän enempää? Pitäisköhän tehdä "neulistit" ja neuloa kaikki keskeneräiset pois, kuten Neulisti teki tuossa jokin aika sitten ja aiheutti täällä ihastuksenkaltaista huokailua? Sitten voisi aloittaa ne noin kymmenen uutta, joihin mieli palaa.

2 kommenttia:

  1. Mutta se on positiivista, että on vaikka ja mitä, mitä voisi neuloa! Aatella, senkun vain aloittaa. Mulla taas ei ole YHTÄÄN lankaa. Sopivaa siis. Ihan piti lähteä ulkomaankauppojen ovia koputtelmaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja nyt sun pitää odottaa, että ulkomaan posti kulkee. Mitäs sinä siinä välissä teet? Kärsit ja kippuroit! Aijai, langan puute on kyllä karmea asia.;) Jospa sieltä jemmoista kuitenkin löytyisi jotakin?

      Poista