3.7.2017

Pussihukka ja muita pussukoita


En tiedä, rohkeneeko tätä tunnustaakaan, mutta aion silti sanoa: minulla ei ole koskaan tätä ennen ollut ns. projektipussukkaa. Ei, vaikka olen yrittänyt esittää täällä blogissa vakavasti otettavaa neuleharrastajaa jo vuosikaudet. Mutta älkää huoliko, nyt on puute korjattu. Minulla on niitä neljä. Neljä!


Olen tosiaan ihan juntti näissä neulojien accessories -asioissa. Kiepsautan silmukkamerkit värikkäistä langanpätkistä, projekteja säilön ja kanniskelen vaikka muovipusseissa enkä omista esimerkiksi vaihtopäisiä puikkoja. Olen odottanut tuskanhiki otsalla sitä hetkeä, että joku poloinen erehtyy pyytämään Instassa minua esittelemään käsityöpussukkani sisältöä sievine saksineen, mittanauhoineen ja puikkomittoineen. Älkää pyytäkö, ei minulla ole sellaista. Kaikki tykötarpeeni ovat hujan hajan milloin missäkin eivätkä ne missään nimessä ole "sieviä". Asia on alkanut jossain määrin kiusaamaan minua ja ostin jopa pussillisen somia ja värikkäitä silmukkamerkkejä. Juuri sellaisia, mitä Stephen West säilyttää kengissään, mutta hukkasin silmukkapaketin ennen kuin ehdin ottaa merkit käyttöön. Tietysti. Niin pieni paketti, niin tohelo nainen. Minusta ei taida olla salonkikelpoiseksi.


Palatakseni pussukoihin: lopputuotteeksi asti eteni kaksi pienempää ja kaksi keskisarjan yksilöä. Pienempään mahtuu vaikkapa pipo- tai sukkaprojekti (ai, että tämä jaksaa naurattaa minua - sukkaprojekti, minulla!) ja isompaan huivi. Pussukoiden teko oli uskomattoman helppoa. Olin kuvitellut sen jotenkin paljon vaikeammaksi ja vetoketjun ompelua pidin lähestulkoon mahdottomana tehtävänä, mutta totesin aika pian olleeni vähintäänkin naurettava aatoksineni. Ei kuulkaa, Hipun ohjeella pussukoita syntyy kuin liukuhihnalta. Jos on jossakin olemassa vielä joku toinen onneton projetipussukaton neuloja, niin älä enää emmi, nyt pussukka-asiat kuntoon.


Käytin kankaina omia varastoja. Yllä oleva froteekangas oli joskus Vero Modan hame, ruskeasävyisen saksin jostakin retroverhosta ja valkoinen kangas on napakkaa, vanhaa, laadukasta pellavaa (mikä lie laudevaate). Koska olen hieman kuumissani parin viikon päästä käynnistyvästä Game of Thronesin seiskakaudesta, piti mustasta sametista askarrella oikea hurjasusi ja Suomen säihin aina sopiva teksti. Kukikkaaseen pussiin lisäsin mittanauhaa tuumissa ja vetoketjun vetimeen Succaplockin puikkomitan koolle 3 ja 3,5 mm. Ruskealla ristillä koristeltu pellavapussi ommeltiin First Aid -teemalla; siitä voisi vaikkapa tulla joskus pussukka sieville saksille ja muulle tarpeelliselle tilpehöörille. Sillä tokihan olisi helpompaa, jos kaikki tykötarpeet olisivat käsillä erityisessä hätäapupussukassa.


Joku uusista pussukoistani pääsee jo tällä viikolla lauteille ja retkiseuraksi Jyväskylään, on meinaan neulefestaria ja bussineulontaa luvassa. Reissuneule on vielä tosin päättämättä. Festarisuunnitelmissa on yksi Joji Locatellin kurssi, yleistä pyörimistä tapahtumapaikalla sekä todennäköinen konkurssi markkina-alueella. Muutoin neuleteemaiset uutiset tästä osoitteesta ovat äkkiä kerrotut: löysin kesken olevan briossihuivini (jippii!) ja pääsin lentokoneeseen ja vielä takaisinkin pyöröpuikkoineni. Lisäksi olen harjoittanut testineulontaa, minkä vuoksi sekä IG että blogi ovat tarjoilleet koko kesän radiohiljaisuutta neulepostausten osalta. Mutta niin - minä ja projektipussukka ollaan perjantaina festareilla, nähdäänkö siellä?

16 kommenttia:

  1. Mahtava tuo knit faster-pussukka!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Se on myös oma suosikkini näistä.

      Poista
  2. No johan on söpöjä pussukoita ... Jokohan sitä alkais itsellekin tekemään moisia ... Ainakaan ennen festareita en saa aikaiseksi muuta kuin haalia kangaskassini kasaan ... ;o)
    Tarkoitus olis festaroida perjantaina - toivottavasti törmätään!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä olen myös huudeilla silloin perjantaina, jospa nähdään!

      Poista
  3. Jaa-a, täällä toinen projektipussukaton. Tai oli mulla, sellainen ostettu, mutta uitin sen kahvissa, eikä se tykännyt siitä lainkaan.
    Minulla on neule- ja ompelutarvikkeet vanhassa peltisessä suklaarasiassa (Skotlanti), muliinilangat nougatrasiassa (Barcelona) ja ompelulangat aniskarkkirasiassa (Montpellier), silmukkamerkit suklaanappirasiassa (Verla) ja nuppineulat nivearasiassa (S-kauppa Arina), kankaat on modernissa kapiokirstussa (Juoksenki, Pello). Lankavarastoja ei ole kuin seuraavaan työhön, ja matkalla käsityö on mukana ihan muovipussissa, joka on yleensä jostain reissusta museokaupan pussi (Nyt Why Red, Tukholma). Puikkomittaria ei ole, kierroslaskinta ei ole, mutta minulla on samettipussissa isotädin luinen virkkuukoukku, jonka hänen miehensä on hänelle tehnyt joskus 1930-luvulla.

    OP

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vaikuttava luettelo. Ja upea löytää toinen muovipussikerettiläinen, tosin mulla on nyt nämä pussukat, että tiedä sitten onko minusta enää muovipusseilemaan. Luinen virkkuukoukku kuulostaa upealta, onneksi se on päätynyt rakastavaan kotiin.

      Poista
  4. Oi voi. Pitääköhän minunkin nyt väsätä joku katu-uskottava pussukka. Toi susi on kyllä niin hieno, että olen ihan kade.
    - Kaikki tilpehöörit on mullakin aina hukassa. Silmukkamerkkejä ja kerrosmerkkejä joskus väsäilin, eikä yhtään löydy mistään. Noita värikkaistä langanpätkistä solmittuja käytän minäkin yleensä. Ja kaikki projektit kulkee erikokoisussa muovipusseissa. Joskus joku isompi yhdessä messuilta saadussa ikean minikokoisessa kassissa, mutta yleensä sekin on täynnä jotain ihan muuta. Nytkin olen lankoineni mökillä ja apupuikko ja silmukkamittari on tietysti kotona.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haa, lisää kerettiläisiä! Kuulostaa siltä, että jonkinlainen hätäapupussukka sinullekin pitäisi saada.:)

      Poista
  5. Hahaa, täällä yksi kerettiläinen lisää; kudon, virkkaan ja ompelen mutta mitään projektipussukoita nähnytkään :) Kaik on aina kadoksissa ja neulomukset kulkee mukana missäsunsattuupussissa, mut toisaalta mä oonkin vaan ihan harrastelija, joten kai mä voin sit ihan näyttääkin siltä ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä vain paranee! Ja minä raukka olen nolostellut, kun KAIKILLA MUILLA ON kaikkea hienoa ja hommat jetsulleen. Taidankin ottaa ihan uuden asenteen, kun selvästi olenkin osa isompaa heimoa.:D

      Poista
  6. Hurjasusipussi on hurjan hieno. Itse jatkan muovipussi ja langanpätkä linjalla. Blogisi nimi on muuten ihan paras, sisältö myös.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Kyllä mullakin isot paitaprojektit vaativat edelleen muovipussiratkaisua, ei mahdu susipussiin paita, ei.

      Poista
  7. Ehdin jo toivoa... alkulause alkoi niin lupaavasti ja projektipussukat muistuttivat hoitolaukkua. Mutta ei, ei vielä perheenlisäystä tässä blogissakaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvät hyssykät! Ei sentäs, minä olen vauvani saanut - mitä suurimmalla todennäköisyydellä - ja nyt voin keskittyä lapsirintamalla näiden jo kohisten kasvavien ihmettelyyn.:D

      Poista