9.9.2014

Tulossa myöhemmin syksyllä

Kaiken sen pinkin jälkeen on hyvä palata perusasioiden ja -värien äärelle.


Tässä menee hetki, sillä joutunen kaupoille tämän projektin kanssa ja siinä asiassa olen jokseenkin hidas liikahtamaan. Mutta sanottakoon nyt vaikka, että täällä annetaan ketjuliikken neuleelle kyytiä.

Niin ja jos joku älähtää kuvien tekijänoikeuksista, niin menkääpä itse katsomaan, minkälaisia aarteita tarjoaa Rijksmuseum Hollanin maalta ei-kaupalliseen käyttöön. Yksi lempipaikkojani netissä.

11 kommenttia:

  1. Tuossa kuvassahan olisi hyvä kaulurin malli! Olen käynyt tuossa museossa, aivan liian aliarvostettu. Minua ei muuten tahdo saada museokaupoista pois...Vaikka en muuten ole mikään sortin shoppailija niin museokaupat, voi jee. OP

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Museokaupat ovat ihan huippuja! Tällaisen vähän matkustelevan iloksi aika monella niistä on myös nettikauppa nykyään. Ja noita kaulureita ja niiden pitsejä olen ihaillut mm täällä Rijksmuseumin kokoelmissa - siis vain virtuaalisesti. Minä haluaisin oikeastaan kovasti tuommoisen tummanpuhuvan pitsikaulustaulun seinälleni. Koska rahaa ei ole komeata sukua muotokuvahuoneineen saattaisin tyytyä vaikka tuommoiseen kuvansiirtojuttuun. Aika hyvä laatu näissä viime päivinä tekemissä testeissäni.

      Poista
  2. Joku voisi päätellä että sinuun on iskenyt virus nimeltä tuunaus. Innolla odotetaan että mitä huisia tästä syntyy.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On sitä virusta odotettukin. Mulla on ihan valtavasti vaatetta ja kankaita uudelleen muokkaamista varten, enkä ole saanut aikaiseksi. Olen hillonnut neuleita ja vaikka mitä kummallisuuksia vuosikaudet. Nyt jostain syystä on kärpänen puraissut. toivon kovasi, että tämä kestäisi edes vähän aikaa, että saisi vaatetta käyttöön.

      Poista
  3. Mua kiinnostaa kovasti mitä on tulossa.

    Olen käynyt museon sivulla joskus Hollannin matkasta haaveilemassa. Nyt alkoi kutkuttaa kuvien luova käyttö. Tyhmä kysymys: Miten siirrät kuvan kankaalle?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En voi vielä ihan luvata, koska hommassa on keskitytty vasta koristeluun eikä esim mitattu, miten visio mahtunee edes päälle.. köhöm, osoittanee, missä järjestyksessä asiat täällä tehdään. Minä olen siirtänyt kuvia vain ja ainoastaan kuvien siirtoon tarkoitetun paperin avulla. Olen ostanut omat A4-kokoiset arkkini Claes Ohlssonilta, mutta semmoisia saa myös askartelukaupoista esim. netistä. Tarvitset lisäksi mustesuihkutulostimen. Yksinkertaisesti tulostat kuvan mustesuihkutulostimella siirtopaperille, minkä jälkeen kuva painetaan ja kiinnitetään halutulle kankaalle silittämällä. Tästä tulee hivenen kiiltävä pinta enkä ole varma se n kestävyydestä, vaikka kuvan luvataankin kestävän viileämpiä pesulämpötiloja. Mutta nyt kiinnitän kuvan tuohon neuleeseen (tulostin puuvillakankaalle), joten pesuja tuskin tulee kovasti. Mietin hieman semmoistakin mahdollisuutta, mitä esimerkiksi Parolan asema -blogin pitäjän. Rinkisen Katjan kirjassa on esitelty (ja Omakoppa-blogissa aika vasta), että kuvansiirrossa käytettäisiin kynsilakan poistoainetta. Ainakin Omakoppa-blogin kuvissa kuva pinta näyttää tällä tekniikalla rikkonaisemmalta, kulahtaneelta ja jotenkin särkyneeltä verrattuna tähän minun käyttämääni systeemiin, että se voisi toimia ihan kivana efektinä jos ja kun siirtää vanhoja maalauksia tms. vanhaa tavaraa. Auttoiko tämä?

      Poista
    2. Joo auttoi, kiitos kovasti :-) Kuten myös idean esittelystä. Kävin kattelemassa taideaarteita uusin silmin.

      Poista
    3. Joskus kuulin vinkin, että kannattaa kokeilla pelkän painoemulsion vetämistä tuohon pintaan. En ole itse kokeillut sitä konstia, pitäisi kyllä. Valottamattoman seulan ja raakelin avulla esim. Emo- tuotteen painoemulsiota ilman pigmenttiä. Kerran painoin samalla tekniikalla kuvia paitoihin ja tyynyihin, niin ilman tuota emulsio konstia ne kyllä hilseili heti ekan pesun jäljiltä. Voihan nuo paperit kyllä olla kehittyneempiä nykyään. Mielenkiintoiselta näyttää :)

      Poista
    4. Kiitos, Niina! Jos ongelmaa tulee, niin nytpä tiedetään, mitä kokeillaan!

      Poista
  4. Vastaukset
    1. Se on perjantai. Voisi oikeastaan ruveta värkkäämään tuon kanssa, jei!

      Poista