16.4.2013

Hyvä meininki

Jahka aurinko suvaitsee seuraavan kerran näyttäytyä, minulla on pihan tilalla kukkameri. Krookukset, lumikellot ja osa helmililjoista ovat nupullaan. Lumi katosi tasan neljässä vuorokaudessa. Olen äimän käkenä.


Kevättraditioihini jo pitkään kuulunut taistelu Myyrä N. Kutaletta vastaan ei ole alkanut. Olen tutkinut lumen alta paljastuneita myyrien tunneleita tyynenä kuin paraskin zen-mestari. Salaisuuteni? Ostin viime syksynä kukkasipuleita yli oman tarpeen - siis myös Kutaleelle. Jos se pysyy omissa sipuleissaan eikä ryhdy katkomaan tulppaaninvarsia, niin saa minun puolestani olla. Tiedä vaikka rapsutan sitä pirulaista leuan alta. Mutta muutoin syötän sen Onnille.

Ostin orvokkeja. Nyt polttelisi ryhtyä terassin ja parvekkeen siivoukseen, mutta ehkä maltan odottaa sitä vielä hetken. Hoidetaan vaikkapa ne virkkuut finaaliin tässä välissä.

21 kommenttia:

  1. Myyrä N. Kutale! Ihana <3

    Anteeksi, sympatiani ovat nyt herra tai rouva Kutaleen puolella. Mitäs nimesit hänet niin sympaattisesti.

    VastaaPoista
  2. Liina: Jos sinua lohduttaa, niin Myyrä N. Kutale johtaa tätä meidän sotaamme kutakuinkin 6-0. Ja vihollinen on toisaalta rakas; onhan se kevään merkki siinä missä muutkin.

    VastaaPoista
  3. Sinä siis taivuit siihen minun neuvoon, että ajattelepas Mr(s) Kutaletta, tod. näk suurpeerheen elättäjää, pitäähän senkin syötäävää saada.

    Kristillinen tasajako (pah sille) on paras tässä.

    OP

    VastaaPoista
  4. siis onko teidän pihalla jo noin vehreää? ihan hullua!
    vaikka me ollaan paljon etelämpänä (näin olettaisin) teitä, niin meillä on sulana ainoastaan tuo pihatie ja autojen paikat. muuten lunta vielä riittää ihan yllin kyllin. mutta sulamista on toki huomattu ja jotain pihasuunnitelmia jo viritelty :)

    VastaaPoista
  5. OP: Vai alankohan jo vanhuuttani pehmetä?

    emmi: Mulla on pieni etelänpuoleinen piha rinteessä ja se on oikeastaan miltei kokonaan sula. Pihaa rajaavan syreeniaidan tietämillä on vielä jonkun verran lunta. Minä asun Oulussa eli tämä on puutarhakielellä puhuttaessa V-vyöhykettä, mutta ilmeisesti paikan mikroilmasto on aika jees, koska mulla on joitakin III-vyöhykkeenkin kasveja. PS. Minä olen harrastanut jonkun verran lapiohommia kesän avittamiseksi.

    VastaaPoista
  6. Missäs etelässä sä asuitkaan? Mulla on kai Suomen kartta päässä sekaisin, koska meillä on paljon talvisempaa vielä... Just laitoitn kans kuvia tänään. No, en mä yhtään kade ole.

    Kutale vaan kissan ruuaksi, sanon mä!

    VastaaPoista
  7. No nii! Mahan sanoin etta kylla se sielta vaikka epailitkin. :) Jos sulla on nupuillaan kukat niin ma postaan kohta kanssa kukkajuttuja.

    VastaaPoista
  8. Täällä etelärannikon tuntumassa on piha vielä ihan täynnä lunta. Niinpä Kutaleen serkun tekemisiä ei vielä olla päästy tarkastamaan. Seinänvieret ja parin puuun aluset ovat sulana, mutta kukkapenkkejä ei vielä näy. Ilmeisesti sulla on loistava mikroilmasto ja siellä ehkä on satanutkin vähän paremmin kuin täällä.

    VastaaPoista
  9. En todellakaan usko, että tallaan samaa vyöhykettä! No, pari ujoa tulppaanihiippaa on lumen seasta kurkistanut, muuten on pelkkää talventörröttäjää.

    VastaaPoista
  10. Nonna: Juu, Oulussa minä. Muistaakseni siellä etelässä tuli maaliskuun lopulla enemmän lunta kuin täällä. Minun pihallenikin sitä kinosti aika tavalla, mutta kyllä se nyt alkaa olla poissa. Toivottelen teille sinne vesisateita - sillä ne lähtevät!

    Ina: Saapa nähdä, miten täällä käy. Kävin katsomassa just säätietoja ja lupasivat kylmenevää. Höh.

    morso: Täällä on tullut oikeastaan kaksi päivää jatkuvasti vettä ja yötkin on oltu plussalla. Ero noin neljän päivän takaiseen lumitilanteeseen on ällistyttävä; en olisi ikinä uskonut, että se lumi lähtee vappuun mennessä.

    Ehtoisa emäntä: Lapioi aurinkopaikalta vähän jotain kiveä tai maata näkösälle. Aurinko tarttuu siihen tummaan ihan eri tavalla, sitten kun se taas tuolta pilven lomasta ilmestyy. On minullakin lunta tuolla talon pohjoispuolella, mutta saan ruveta kantamaan sitä kohta eteläpuolelle kasvien suojaksi, jos kovin menee yöpakkasille.

    VastaaPoista
  11. Voi ihme tätä eroa! Mekin ollaan Oulussa, täällä lähellä Haukiputaan rajaa, ja meillä on vielä ihan hirveästi lunta. Vähän on tullut maata näkyviin kaikkein lämpöisimmällä nurkalla, mutta ei puhettakaan, että olis jotain krookusten nuppuja... Ja on olevinaan lämmin piha...

    VastaaPoista
  12. Sulla on kyllä ihan älyttömän suojainen piha jos kaikki lumet on jo lähteneet ja kukkaa pukkaa. Onhan tuo tuolla takapihalla vajennut kymmenisen senttiä, mutta on sitä kyllä polveen asti edelleen...

    VastaaPoista
  13. Tiina H.: Minä luulen, että minulla vaikuttaa paljon suotuisan sijannin lisäksi se, että nämä talot täällä ovat tiilirakennuksia. Siis semmoisia punatiilitaloja. Niiden kyljet lämpenevät aika tavalla ja mulla on esim. tuossa yhdessä pihanurkassa mitattu jo yli 20 asteen lämpötiloja (mittari on ulkoseinässä). Aurinko pääsee myös porottamaan aika pitkään ilman suurempia esteitä. Mulla on tuossa yksi puu ja se näkyy kyllä; naapureiden pihat ovat sulamisessa vieläkin pidemmällä.

    Soile: Meillä tuli vähän vesivahinkoa sulamisvesien kanssa. Vesi holvasi ja jäätyi pionipenkkiin ja mulle tuli melkoinen hätä käsiin. Huomasin, että hangen kuori on kova, miltei semmoinen neljän sentin jääkerros. Kun lapioin sitä rikki ja viskoin niitä kansipalasia loitomalle pioneja kiusaamasta, huomasin, että sen jäätyneen kannen alla oleva lumi on ihan höttöä. Se suli siinä isossa vesisateessa pari päivää sitten kokonaan pois. Niin että tee hiukan reikää hankeen, niin alkaa tapahtua.

    VastaaPoista
  14. Ihanasti kukkii jo teillä. Meillä vielä reilusti lunta ja yksi lumikello vasta näkyvissä. Iloitsen siitäkin:0)

    VastaaPoista
  15. Pohjoispuolella Oulua meidän piha on vielä luminen ja kohta se tulvii. Piha on puoliympyrä ja kauimmainen kohta on noin 50 metrin päässä talosta. Kolmella puolella on järvi, joka on useana keväänä vallannut puoli pihaa.

    VastaaPoista
  16. Ihana blogi sinulla! Itse haaveilen omasta pihasta ehkä joskus tulevaisuudessa sellaisen saan. Tällä hetkellä koitan saada talomme pihaan viljelylaatikoita, saa nähdä meneekö ehdotus läpi!

    VastaaPoista
  17. MINNA: Kelit ovat täällä olleet kylmenevään päin, eivätkä kukkarukat ole aukoneet erälehtiään. Vitsit, kun tulisi joku lämmin päivä, niin saattaisi alkaa tapahtua! Siitä lumikellosta se lähtee, odotas vain!

    Elvenpath: Teillä taitaakin olla sitten tulvavaaraa, sen verran nopeasti lumimassat nyt sulavat. Mutta onhan tuo varmasti kesällä aivan ihana; asua nyt järven rannalla!

    Tilda Inkeri: Toivottavasti hankkeesi onnistuu! Minä sain viljelylaatikon pihaani pari kesää sitten ja voi että, minä olen tykännyt siitä!

    VastaaPoista
  18. Lumen sulaminen oli onneksi lopulta vain yksi huima humaus. Eilen pääsi jo kuopsuttelemaan kasvimaata ja harkitsin pinaatin ja retiisin kylvämistä, lukeehan siemenpaketissa että heti kun maa on muokattavissa.

    VastaaPoista
  19. Merruli: Minä olen törmännyt jo kastematoonkin.:) Nyt on sitten päinvastaiset ongelmat: mistä löytäisi lunta, jotta voisi nakella sitä kasvien suojaksi kun lupasivat reippaat pakkaset ensi yölle.

    VastaaPoista
  20. Tänään ehdin minäkin puutarhaan kunnolla. Parinpäivän sateiden jälkeen lumet lähti melkein kaikki (länsisuomesta)meidän pihasta, taponlehtien päällä oli vielä vähän lunta. Ja märkää on ja Kutaleiden serkkujakin ihan tarpeeksi ollut liikkeellä. Ja kun koira haistaa niitä onkin jo monttu ilmestynyt silmän räpäyksessä..Krookukseni olivat satehin asti lumen alla, mutta nyt pääsevät vauhtiin. Pakko oli tänään ostaa mullan haku reissulla orvokkeja!

    VastaaPoista
  21. Rouva Hyrskyn Myrskyn: Vai siellä se Kutaleiden suku on! Täällä on näyttäytynyt vasta yksi päästäinen ja kohtaamisemme oli rauhaisa, koska heikäläisethän eivät niin kukkasipuleista perusta. Eikä ole koiraakaan kaivamassa, kissa vain ja se antaa kukkapenkkien olla. Tsemppiä sinulle! Jospa ne Kutaleet jättäisivät sinullekin jotakin kukkasia, joku roti se pitäisi niidenkin touhuissa olla.

    VastaaPoista