13.12.2012

No se joulu


Minulle on esitetty jokunen jouluinen kysymys ja aion vastata.


Lempijoulukukka? Jouluruusu, mutta koska onnistun tappamaan ne aina alta aikayksikön, olen antanut niiden jäädä viime vuosina kauppaan. Yhden olen saanut pidettyä hengissä ja se rautainen yksilö asuu nykyään kukkapenkissäni. Minulle kelpaa joulukukaksi mikä tahansa, kunhan se ei ole joulutähti (no, sekin kelpaa, mutta ei ole suosikkini ollenkaan). 

Joululaulu, joka virittää tunnelman? Meillä soivat joululaulut parhaimmilaan (vai kaameimmillaan?) marraskuusta lähtien ja olen tässäkin asiassa varsin kaikkiruokainen. Kestän kuin nainen rasittavimmatkin tonttupolkat ja piirileikit. Jos saisin itse valita, jouluna kuunneltaisiin vain keskiaikaista loilotusta tai barokkiorkestereita. Joku komeaääninen tenorikin kävisi laatuun. Ei missään tapauksessa mitään menoon ja meininkiin viittaavaa.

Tätä jouluvalmistelua en ole koskaan jättänyt tekemättä. Saattaa olla, että joskus on jäänyt kaikki väliin, mutta eivätköhän nuo piparit, piparitalo ja sahramipullat ole yleensä tullut pyöräytettyä. Ja joulupakettiin on aina kääräisty jotakin. Ja valosarjoja ripusteltu koko huusholli täyteen. 

Joulun tuoksu? Hyasintti. Mausteet porisemassa kattilassa. Joulukuusi, sanoisi aviomies. Paitsi ettei sitä kuusta enää ole, muovipuu vain. Ja lasten mielestä tuoksulistauksen ykkönen on pipari. Niitä pitäisi muuten paistaa lisää.

Jouluhaasteen saa napata, ken tahtoo. Joulu tekee ihmisen näemmä vallan höveliksi.

2 kommenttia:

  1. Kiva oli lukea jouluvastauksiasi! Saas nähdä, jos vastailisin jossain vaiheessa itsekin.

    Niin kaunis tuo lasikettu : )

    VastaaPoista
  2. Inka: Kettu ja sen edessä keikkuva pupu ovat tämän talven ostoksiani. Minulla on tapana ostaa niin itselleni kuin lapsillekkin joka joulu jokin "joulupallo". Nyt oli pakko ottaa itselle kaksi - kettu ja pupu sopivat vaan niin hyvin yhteen!

    VastaaPoista