7.6.2012

Pizza bianca

Olen palannut elävien kirjoihin. Ilmeisesti taudin aikana tapahtui kuitenkin jotakin, koska luvassa on tähän blogiin varsin harvinainen ruokapostaus. Mari kysyi kommenttiboksissa, millä ohjeella täällä päin valkoista pizzaa oikein väsätään ja minähän vastaan. Tietysti.

Ohje, jolla valkoinen pizza on eniten makuuni, on ystäväni A:n perua. Siinä pizzan päälle murennellaan noin 450 g mietoja ja voimakkaita juustolajeja sekaisin. Juustoista voi tehdä kulhoon mössön tai levitellä ne yksittäin. Hyvä combo tulee gorgonzolasta, ricottasta, pecorinosta ja mozzarellasta, mutta minun pizzani ovat välillä milloin mitäkin. Juustot levitellään pizzapohjan päälle ja juustojen päälle ripotellaan yrttejä maun mukaan. Pikkuisen oliiviöljyä päälle ja uuniin vartiksi.


Ricottasta etenemme sujuvasti Soilen pizza biancaan, jonka ohjeen hän ystävällisesti jakoi edellisen postaukseni kommenteissa. Nostan sen tähän, koska kukapa sitä sieltä kommenttiboksista hädän tullen osaa kaivaa esiin. Soile kirjoitti näin: Olen tehnyt semmoista, että pitsapohjalle levitetään ensin ricottajuustoa. Sen päälle mozzarellaa ja sitten vielä vähän parmesania. Lisäksi pinjansiemeniä ja rosmariinia. Ja voi pojat kun on hyvää! Lienee ilmiselvää, että tuota kokeillaan.


Minulla on myös perunapizzaversio, joka on peräisin jostakin ikiaikaisesta Glorian Ruoka&Viini -lehdestä. Siinä pizzataikinan päälle levitetään
- 150 g ranskankermaa, johon on sotkettu valkosipulia maun mukaan
- 4 keskikokoista, ohuiksi viipaleiksi leikattua perunaa (niillä on tarkoitus peittää koko pizzan ala)
- suolaa, pippuria, kuivattua timjamia tai muita yrttejä maun mukaan
- 2 punasipulia lohkottuna ja
- briejuustoviipaleita.
Tämäkin ohje on ollut kaikenlaisten kokeilujen kohteena sen mukaan, mitä kaapista kulloinkin löytyy, mutta yhdestä olen yrittänyt pitää kiinni: minun mielestäni ranskankerma ohittaa peruspurkkituorejuustoviritelmät mennen tullen, joten ranskankermaa, kiitos. Paitsi että tuolla ricottalla voisi kokeilla.

Kuvissa perunapizza chevrellä. Jos jollakulla on lisää hyviä valkoisen pizzan ohjeita, niin kertokaa toki. Näitä on aina mukava testata.

6 kommenttia:

  1. Suurkiitos Outi! Kuvat ja teksti nostavat todellakin veden kielelle! Näit äpitää kokeilla, nirso mieskin varmasti tykkää juustoisista pizzoista. Perunapizza tas kiehtoo minua.
    (Jos nyt selviää ensi viikon all inclusive- mössöistä kotiin vielä kohtuuden rajoissa. Jottei tarvite etsiä kadonnutta vyötäröä ojanohjia myöten.)

    Minulla on mainio kasvispizzan ohje, jossa taikinan päälle "pohjaksi" sekoitetaan pehmeää ricottaa ja pestoa, päälle maun mukaan pienittyjä/ siivutettuja kasviksia + juustot ja mausteet.

    VastaaPoista
  2. Mari: Kiitos! Hyvälle kuulostaa tuommoinen vegepizza; tässähän taitaa lähipäivien ruokalista olla kutakuinkin selvillä.:)

    VastaaPoista
  3. Valkoisia pitsoja en olekaan syönyt. Voi kun joku laittais mulle sellaista. En nyt jaksa mitään. En mitään.

    VastaaPoista
  4. Hauska nähdä erilaisia pizzoja, kun itse on jumahtanut niiinmaanperustavallisiinpizzoihin. Herkuille näyttää miustakin.

    VastaaPoista
  5. Jos Oulussa kuuluu jotain leijonan karjuntaa muistuttavaa, se on minun vatsani. NÄLKÄ!

    Käsityötä ja taitolaji se on ruuanlaittokin.

    Tuota ranskankermaa pitää kokeilla. Olen kuullut sen olevan tosi hyvää.

    OP

    VastaaPoista
  6. Solveig: Ei ihme, ettet jaksa. Sulla olikin siellä semmoinen touhurupeama..:)

    Peppi: Minä olen jämähtänyt näihin. Varsinkin tuota juustoversiota on tullut tehdyksi.

    OP: Testasin vasta maustetulla tuorejuustolla, kun joku sitä netissä kehui, mutta minun suuhuni siitä jäi aika teollinen maku. Makuasioitahan nämä tietysti ovat.

    VastaaPoista