30.8.2010

Seitsemän isoa


Kiitän Ahdin tilan ehtoisaa emäntää tunnustuksesta ja kerron seitsemän asiaa, jotka jo ehkä tiesittekin.

1. Olen iso. 174 senttiä. Eihän se paljolta kuulosta, mutta käytännössä olen tuntenut itseni lyhyeksi vain yhdessä paikassa. Hollannissa. Siellä ne ovat vielä isompia.
2. Lapsenikin ovat isoja. Tottakait. Silti pitää ihmetellä, että "miten ne nyt niin kasvaa" ja "kyllä kait tuo on jo kolme (kun on yks vee)".
3. Tarvittaessa minusta lähtee iso ääni. Siitä huolimatta lapset eivät ole kuulevinaan. Eikä aina mieskään.
4. Lapsillanikin on iso ääni. Joskus jopa kaamea. Silloin ne huutavat yhteen ääneen ja isompi puhaltaa tahtia muovisesta nokkahuilusta.
5. Haluaisin ison tukan. En mitään sellaista kuin Texasissa, vaan luonnollisen näköisen ja värisen, paksun ja terveen hiuspehkon, joka asettuisi kuin itsestään. Minulla on liukas, lasimainen ja ohut hius, enkä tähän ikään mennessä ole vielä tajunnut, miten siitä saisi mitään irti.
6. En ole koskaan käynyt Isossakyrössä. Mutta tiedän mikä on isojako, iso reduktio ja isoviha.
7. Vaikka tässä vähän isottelenkin, pidän elämässä noin yleensä ottaen aika pienistä asioista.

Kuulasta viikonalkua kaikille tänne eksyneille!

Edit. Ilmeisesti olen menettämässä muistini. Postattuani outo epämääräinen tunne velloi sisintä tuon Isonkyrön suhteen ja tarkistettavahan se oli. Siellä on hieno vanha kirkko. Koska vanhojen rakennusten kohdalla on tullut paineltua useasti jarrua, nähty on sekin. Olen siis käynyt Isossakyrössä. Siellä kirkon pihalla. Nyt nolottaa isosti.

21 kommenttia:

  1. Mä olen vielä isompi, mutta lapsi on hieman alakäyrä.

    VastaaPoista
  2. Meillä on jotain yhteistä. Minä olen 175cm pitkä. Alan olla tottunut pituuteeni, mutta korkkarit jalassa on huiman pitkä olo. Haluaisin myös ison tukan. Minulla on säälittävä lirpake. Miehellä on aivan täydelliset pitkät ja paksut hiukset, huokaus... Tasan ei käy onnen lahjat.

    VastaaPoista
  3. Mitä! Et ole käynyt Isossakyrössä?!? ;oP

    VastaaPoista
  4. Anonyymi: No siitä olet varmaan saanut kuulla! Tuntuvat joillekkin nuo käyrät olevan aika tärkeitä..

    Jutta: Meillä sama juttu. Miehellä on hiuslaatu kohdallaan. Onneksi näyttävät lapset tulleen tässä asiassa isäänsä.:)

    Pirjo-Riitta: Itse asiassa rupesin miettimään, että mikähän paikkakunta se on joku samankuuloinen kuin tuo Isokyrö, jossa on hillittömän hieno vanha kirkko. Nimittäin semmoisessa olen pysähtynyt joskus ohi ajaessa ja mollottanut siellä kirkon pihalla suu ihmetyksestä auki. Jos se oli Isokyrö niin tännehän tuli kirjoitettua vallan puppua. Pitää oikeastaan googlata nyt että Isokyrön kirkko..:)

    VastaaPoista
  5. Ykkönen sanasta sanaan totta täälläkin.

    VastaaPoista
  6. piilomaja: Muistan, kun yhtäkkiä tajusin jossain väentungoksessa Amsterdamissa, että näe mitään. Se oli todella omituinen tunne. Ei yhtään rakosta, olkapääkohtaa, josta olisi nähnyt edes vilauksen siitä, mitä oli tapahtumassa. En muista sellaista tapahtuneen missään muualla. Aina on joku rakonen, josta edes varvistamalla saa selvän. Mutta ei siellä. Olin lyhyimmästä päästä.

    VastaaPoista
  7. Mulla on iso tukka. Tai siis olis jos ei olis niin kovin lyhyt. Paksu kumminkin, sellainen lamppuharja. Joskus haluaisin, ettei se olis ihan niin iso.

    VastaaPoista
  8. Taina: Että siis näinkin voi olla? Että voisi olla liian iso tukka? Äkkiseltään aika huima ajatus!:D

    VastaaPoista
  9. Heh, Isokyrö :) Mistä se tänne putkahti? Enpä ole koskaan käynyt siellä, niinkuin en Hepokönkäälläkään. Paljon on siis vielä nähtävää.

    Meillä on perhetutut, pitkät sellaiset ja ne nimittelee meitä pygmeiksi. No tukanpaksuudessa löytyy. Lohtu se on sekin :)

    VastaaPoista
  10. Ihanan hauska juttu!
    Olen jonkun aikaa seurannut tätä sun blogia.
    Taattua tavaraa. Tähänkin vähän pimeänpuoleiseen päivään sain nyt hymyn suupieleen..Kiitos siitä!
    Isot ihmiset on jotenkin mielenkiintoisia...
    Minä olen vähän ehkä pieni...154cm, mummu oli kyllä vaan 146cm. Perhe kyllä sanoo että älkää antako äidin koon hämätä...mitähän ne sillä tarkoittaa?
    Mies on iso yli 190,10-vuotiaskin jo yli 160, tytötkin pitempiä kui minä...täytyy tyytyä olemaan pieni.
    -Nonna-

    VastaaPoista
  11. Tätä oli hauska lukea. Minä taas olen niin lyhyt, etten ylety mihinkään, mutta ei se ole koskaan haitannut. Olen hyvä kiipeämään :)

    Minä en tiedä, mikä on iso reduktio. Varmaan pitäisi tietää.

    VastaaPoista
  12. Mä taas oon aika pieni, 152 ja puoli senttiä. Huomaan lyhyyteni oikeastaan vain valokuvia katsellessani tai kun pitäisi saada jotain kaupan ylähyllyltä. On aina hyvä syy nykäistä jotakuta hihasta ja pyytää ojentamaan. ;)

    Isossakyrössä on kyllä komia kirkko. Ja sen komian kirkon pihalla on joka kesä 1700-luvun markkinat. Niistä minä tykkään kans!

    VastaaPoista
  13. Hihii! En siis mitenkään lyhene valokuvia katsellessani vaan oikeammin suomeksi sanottuna huomaan lyhyyteni niistä. Meniköhän vieläkään äidinkielellisesti oikein?!

    VastaaPoista
  14. No niin, tiesinhän minä. ;o) Ei tuollaista turistirysää voi kukaan missata..

    VastaaPoista
  15. AnniKainen: En minä tiedä, mistä se putkahti. Nämä mun jutut eivät ole mitenkään mietittyjä; kirjoittelen, mitä mieleen kulloinkin sattuu. Isokyrö - noh, kait siellä jotain isoa on muutakin kuin se kirkko...:) Ja hiustenpaksuus kompensoi ihan varmasti. Sen täytyy kompensoida!

    Nonna: Tuntemani pienet naiset ovat aika pippurisia. Olisko seinunkin kohdallasi niin, että perhe varoittelee jo etukäteen, miten pieni koko antaa hämäävän tunteen "heikommasta" puoliskosta, mitä et ilmeisesti ole.:)

    Kirjailijatar: No ei tartte tietää. Kyse on aateliston maiden "palauttamisesta" takaisin kruunulle 1600-luvulla (Ruotsi-Suomessa), kun hallitsijoiden valta ja mahti kasvoi. Minusta mainitsemasi kiipeäminen kuulostaa jotenkin kiehtovalta. Ajattelen pientä naista kiipeilemässä ketterästi..

    Sirisan: Höh. Ne markkinat ovat kyllä menneet ihan sivu suun! Olisivat varmaan tosi hyvät. Ja mulle tuo äidinkieli ainakin aukenee!:)

    Pirjo-Riitta: No niin!:D

    VastaaPoista
  16. Hihi, mä olen sua neljä senttiä pidempi ja tunnen itseni usien hirveän isoksi. Joka paikassa olen se, jolle sanotaan: "Annatkos tuon kun oot niin pitkä."
    Ja Kyröö! Se isoompi ja komiampi! Soon mun kotokunta. Ja selevishän se, notta säkin oot siälä käyny. Kirkko on komia, moon tykänny siitä aina.

    VastaaPoista
  17. Tiina: Onks se "Kyröö"? Kuulostaa kyllä komialta! Ihana murrekkin siellä tuntuu olevan. Ja komioita naisiakin kuulostaa kasvavan!

    VastaaPoista
  18. Voi sinnuu :D Isonkyrön markkinoille tekisi mieli. Mulla on aika iso tukka. Se ei kuitenkaan saa olla niin iso, että pitäisi kirjoittaa "tucca".

    VastaaPoista
  19. Jasmiina: Mä olenkin katsellut sitä sun hiuspehkoa vähän kateellisena. :)

    VastaaPoista
  20. Kaunis tasapainoinen tää sun blogi ulkoasultaan. Ja sun jutut on tosi hyviä.
    Mulla olis sulle tunnustus blogissani. Hyvät jatkot sulle ja blogillesi :)

    VastaaPoista
  21. Pohtija: Huomenta täältä Oulusta! Kiva yllätys täällä odottikin.:) Olet minulle aivan uusi tuttavuus, hauska tutustua. Lähdenpä kurkistelemaan sinun blogiasi ja sitä, mitä jänskää siellä on. Hyvää syksyn jatkoa myös sinulle!

    VastaaPoista